GCU operation
MOL LNG Ship Management Pte. Ltd. Fleet
Manager PARK YOUNG JIN
박영진 감독이 GCU(Gas Combustion Unit) 시스템에
대해 설명하며, 최근 관리 선박에서 발생한 GCU 관련 사고
사례를 공유하고 그에 대한 원인 분석을 공유했습니다.
특히 GCU 장비가 설치된 선박에서의 비상 상황 대응 방법, 그리고 OJT(직무 교육)를
통해 담당 해상직원들이 해당 장비에 대한 이해도를 높일 것을 강조했습니다.
또한 Lifeboat 운용 시 주의 사항에 대해 최근의 사례를 바탕으로
설명하며, Lifeboat 조작 시 유의사항과 함께 MOL 내부
절차의 철저한 숙지를 당부했습니다.
Supervisor Mr. Park provided an overview of
the GCU (Gas Combustion Unit) system, sharing and analyzing a recent incident
involving a GCU-equipped vessel under management.
He emphasized the importance of emergency response procedures for GCU-related
situations and highlighted the role of OJT (on-the-job training) in enhancing
crew proficiency with the system.
In addition, he addressed safety
precautions related to lifeboat launching, sharing recent cases and emphasizing
the importance of understanding MOL’s internal procedures and exercising due
care during lifeboat operations.
Over-speed Berthing & Lifeboat Davit
Floating (Suspension) Block Failure
MOL LNG Transport Co., Ltd.
Safey and Operation Team HSEQ & Marine
Superintendent / Koki OSAMURA

오사무라상은 최근 발생한 과속 접안(Over-speed berthing) 사고와
구명정 데빗(Floating/Suspension block) 고장 사례를 공유하였습니다.
이러한 사고가 발생한 배경과 함께, 사고를 예방하기 위한 주의사항에 대해 설명하며, 현장 대응 방법과 정기 점검의 중요성을 강조하였습니다.
Sharing of Over-speed Berthing and Lifeboat
Davit Block Failure Cases
Osamura san shared recent incidents involving over-speed berthing and lifeboat
davit floating (suspension) block failure.
He explained how these accidents happened and pointed out the importance of
regular inspection and careful response to prevent such issues in the future.
Mental Health Awareness
MOL LNG Ship Management Pte. Ltd. Manager, SFD
(Seafarer Division) CHU WENDY

SFD(Seafarer Division)의 Wendy 상은 승선 중 겪을 수 있는 정신 건강 문제에 대해 설명하며, 실제로
나타날 수 있는 대표적인 증상들과 그에 대한 대처 방법을 소개하였습니다.
선상에서의 업무 스트레스, 고립감, 수면 문제
등 다양한 요인이 정신 건강에 영향을 줄 수 있음을 강조하며, 이를 사전에 인식하고 관리하는 것이 매우
중요함을 설명했습니다.
또한, 자신의 상태를 스스로 점검할 수 있는 단계별 자가 진단 방법을 소개하여, 해상직원들이 조기에 스트레스를 인지하고 도움을 받을 수 있도록 안내하였습니다.
Wendy san from the Seafarer Division (SFD)
gave a presentation on mental health issues that seafarers may face onboard.
She explained common symptoms such as stress, isolation, and sleep problems,
and shared practical ways to manage them.
Wendy san also pointed out that mental care is very important at sea, as long
periods away from family and a busy work environment can affect the crew’s
well-being.
Finally, she introduced a simple step-by-step self-check method, so that crew
members can recognize early signs of stress and know when to seek help.
Appraisal & Promotion
MOL LNG Ship Management Pte. Ltd General
Manager, SFD(Seafarer Division) IVAN IP

Ivan 상은 해상직원들을 위한 평가 시스템에 대해 자세히 설명하였습니다.
평가의 목적, 진급 추천의 기준과 정의, 그리고
공정하고 객관적인 평가 절차에 대해 소개하였으며, 해상직원들이 스스로 이해하고 준비할 수 있도록 설명하였습니다.
또한, 진급 전 Double-riding 기간을
운영하는 이유와 그 목적(직무 이해도 향상)에 대해 설명하며, MOL 전체의 승선자 진급 및 평가 제도 전반에 대해 공유하였습니다.
Ivan san gave a detailed explanation of the
sea staff’s appraisal and promotion system.
He explained the purpose of the appraisal, how promotion recommendations are
defined, and the steps to ensure fair and objective evaluations.
He also introduced the reason behind the double-riding period before promotion,
which helps officers understand their future roles and adjust to leadership
responsibilities.
The session provided a clear overview of MOL’s overall promotion and evaluation
system for seafarers.
CBT & Rank step
MOL LNG Transport Co., Ltd. Seafarers
Team Manning SI Saki SEKINE

세키네 상은 Rank Step 제도와 CBT(Computer-Based Training)의 중요성에 대해 설명하였습니다.
세키네 상은 현재 일본 본사에서 관리 중인 전체 선박의 CBT 이수 현황과 Rank Step 진행 상황을 공유하며, 체계적인 교육과 승무원
역량 강화를 위한 지속적인 관리의 필요성을 강조하였습니다.
Sekine san shared the current status of CBT
completion and Rank Step progress for all vessels managed by the Japan
management, emphasizing the need for structured training and continuous
management to enhance crew competency.
Safety, Health, compliance & Point
of concern in 2025
MOL LNG Transport Co., Ltd. Safety and
Operation Team Marine Manager Daisuke FUJITSUKA

후치츠카 상이 2025년
Safety, Health, Compliance, and Points of Concern’를 주제로 발표를 진행하였습니다.
Fujitsuka san gave a presentation titled “2025
Safety, Health, Compliance, and Points of Concern.”
Safety Issues and Inspection Trends
(Focus on SIRE 2.0 and Owner’s Inspections)
MOL Safety Assuarance Unit Owner inspector KIM
DAEGYEOM
동지해운의 김대겸 검사관은 최근 MOL 선박을 대상으로 진행한 선주
검사(Owner’s Inspection) 과정에서 반복적으로 지적되는 주요 사례들을 소개하였습니다.
각 사례의 근본 원인을 분석하고, 향후 동일한 지적이 발생하지 않도록 하기 위한 예방 조치
방안도 함께 공유했습니다.
Inspector Mr. Kim from Dongji Shipping
shared frequent findings observed during recent Owner’s Inspections conducted
on MOL vessels.
He explained the root causes behind each case and introduced preventive actions
to help avoid recurrence, offering practical suggestions to support safer and
more efficient onboard operations.
Closing Message
Mr. TSUNASHIMA Takeshi / President, MOL LNG
Transport Co., Ltd.
MOL LNG Transport Co., Ltd. (Japan)의
사장 (President) 츠나시마 상은 이번 세미나를 통해 안전 문화 (Safety Culture) 의 중요성과 함께, 동지해운과의 업무적
조화 (Harmony)를 강조하였습니다.
상호 신뢰와 협력을 바탕으로, 앞으로도 더욱 강한 파트너십을 이어가자는 메시지를 전하였습니다.
As of April 2025, Tsunashima san has taken the role of President of MOL LNG
Transport Co., Ltd. (Japan)
During the seminar, he emphasized the importance of a strong safety culture and
highlighted the value of harmonious cooperation with Dongji Maritime office.
He encouraged continued partnership based on mutual trust and close
collaboration.
Mr. SHIMOKAWA Chikara/ President & CEO,
MOL LNG Ship Management Pte. Ltd
시모카와상은 세미나를 통해 MOL Singapore 관리 선박 수가
증가하고 있으며, 이에 따라 한국 선원들의 활약 기회 또한 더욱 확대될 것이라는 기대감을 전하였습니다.
Shimokawa san shared the expansion of MOL
Singapore’s managed fleet, he expressed his expectation for increased
opportunities for Korean seafarers to play a more active role.
Certificate Presentation Ceremony (증서
수여식)
세미나의 마지막 순서로 증서 수여식이 진행되었으며, 각 관리사 사장님들께서
항해 부서와 기관 부서로 나누어 수여하셨습니다.
츠나시마 MOL Japan 관리사 사장님과 김동희 선장
Tsunashima san, President of MOL Japan Ship
Management, and Captain Kim Donghee

시모카와 MOL Singapore 관리사 사장님과 신영민 일기사
Shimokawa san, President of MOL Singapore
Ship Management, and First Engineer Shin Youngmin
